tisdag 15 maj 2007

Bakgrunden till varför jag fastnade i denna pojkdröm =P

I mina yngre dagar fanns i stort sett bara ett yrke som jag visste att jag ville jobba med i framtiden, lastbilschaufför, believe or not, men allting ändrades en oktoberdag 1996 då jag flög för första gången. Familjen skulle på semester till turkiet, att flyga och hela grejer runt flyget fick mig att fastna ganska snabbt, likt reklamen där en kille ligger i en solstol med blickar upp mot skyn och ser ett flygplan flyga förbi tänkades "pilot, man kanske ska bli pilot". Det ungerfär dom orden jag sa för mig själv när vi landade i Jönköping igen en vecka senare.

Första gången jag fick testa att spaka lite själv var vid 15års ålder. Jag sommarjobbade på det företag som morsan jobbar på och där jobbade för tillfället även en kille vid namn Micke, som jag fick veta sysslade med flyg. Jag brukade gå in där han satt rätt ofta på dagarna och prata flyg med honom, och han lovade att jag skulle få följa med upp på en tur.
Ett par dagar senare en sommar kväll satt jag i en Jabiru UL kärra på Jönköping´s flygklubb och fick för första gången testa på att spaka själv, och det var en härligt känsla.

Dessvärre hade jag verken åldern eller pengarna för att ta UL-cert vid den tiden och senare kom andra saker före i livet. Åren gick och intresset för flyget gick lite upp och ner, och efter att jag hade gått ut gymnasiet så blev det till att känna på arbetslivet då jag var väldigt skoltrött.
Började jobba som truckförare på ett bemmaningsföretag och det känndes riktigt skönt att jobba, tjäna pengar och träffa nytt folk.

Men efter drygt två år började jag på riktigt ledsna på jobbet som inte gav någon vidare stimulans eller säkrad framtid och jag kännde att det är dax att gå vidare. Men kunde inte hitta någon utbildning som jag kännde mig lockad av. Av en slump var jag inne på BFSAA hemsida och såg att dom skulle ha en infromationsdag när jag hade semester så det blev en trip till Västerås.

Väl på BFSAA fick man massa fina broschyrer, men en inte lika fin prislapp. Och även om jag tror att deras utbildning är mycket bra är det alderles för dyrt för mig. Man får inte tillräckligt mycket för pengarna och kommer inte bli särskilt konkurrenskraftig när man är färdig och har skyhöga lån på banken att betala av. Däremot var det trevlig att testflyga deras nya Cessna med G1000 :)

Nåväl, nu var jag fast igen, pilot vill jag bli! Men jag var inte helt säker på hur. Genom ett forum kom jag i kontakt med en kille som flyger för NTD, och han berätta för mig att man kan läsa till pilot genom att dela upp utbildnignen och läsa de olika modulerna för sig. Det tar längre tid men kostnaden blir betydligt lägre. Detta lät som en väg som skulle kunna passa mig!

Jag tog på nytt kontakt med Micke som jag hade varit uppe och flugit med för ett par år sedan, och frågade lite om PPL (Private Pilot License), som är den första modulen till yrket som trafikflygare. Det är även en flyglicense som man har om man bara ska flyga privat men där början man oavsett sitt slutmål. Han berättade lite om utbildningen och att dom skulle dra igång en ny kull om någon månad. Dom skulle ha ett informationsmöte bara nån vecka senare som jag bestämmde mig för att gå på.

På mötet fick man reda på lite hur upplägget var, kolla lite i böckerna, få svar om man hade några frågor osv. Det hela lät mycket intressant och att jag kunde jobba sammtidigt är en stor fördel då man slipper lån. Jag anmälde mig intresserad, och skulle få information om ett exakt datum då teorin skulle dra igång.

Äntligen fick man hopp om framtiden!


-------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer: